Erhverv

BlueKey gør et scoop med garvet shippingprofil som CCO

Enhver faggruppe ved, hvor frustrerende it-løsninger kan være, hvis de er udviklet af nogen, der ikke aner noget om branchen og derfor måske snarere modarbejder end understøtter arbejdsgangene. Alt det vil BlueKey og deres kunder undgå. Med et stærkt team af shippingprofiler, heribandt den nyansatte CCO Ole Daus-Petersen, er organisationen godt gearet til at realisere effektiv digitalisering af en ellers konservativ og relativ manuel branche som shippingbranchen.

Efter 30 års karriere i rederibranchen og som skibsmægler vil Ole Daus-Petersen nu være med til at digitalisere shippingindustrien, der på mange måder halter bagefter andre sektorer. Han har taget et overraskende spring til softwarehuset BlueKey i Odense, der som frontløber på sit felt rummer et stort vækstpotentiale.

Den handelsuddannede Ole Daus-Petersen er vendt hjem fra en lang international shippingkarriere hos bl.a. Navigo Shipholding, Marenave Schiffahrts, J. Lauritzen og SSY og bopæl i Hong kong, New York, Tokyo, London og Hamburg. Nu arbejder han som CCO i Odense hos et fremadstormende, men foreløbig mindre fynsk softwarefirma.

– I BlueKey så jeg en oplagt mulighed for at bruge min tunge erfaring både som mægler, operatør, rederi samt finansieringsdelen af shipping. Jeg kender alle aspekter inden for shipping, og det gør, at jeg kan stille de vigtige spørgsmål, som gør at de digitale værktøjer rent faktisk understøtter processerne i hverdagen. Det oplever jeg allerede, når vi sidder lægmand over for lægmand: Vi kan skræddersy og optimere løsningen til hver af vores kunder, og det er særdeles afgørende faktor for vores succes, siger Ole Daus-Petersen.

Generelt er billedet i tørlastindustrien, at aktørerne selv udvikler it til at håndtere egne data. Derudover køber man adgang til eksterne data på andre platforme. Med BlueKey er det for første gang muligt shippingindustriens aktører at koble alle relevante interne data (operationelle og historiske) sammen med mange forskellige eksterne datakilder og få ét samlet overblik på skærmen. Dermed beror kvaliteten af en handel ikke udelukkende på fragthandlerens erfaring, mavefornemmelse og netværk, men i højere grad på en samlet vurdering baseret på valide data, der tilsammen meget bedre kan sikre, at ordre vindes, og lasten transporteres til både en skarp og rentabel pris samt at der leveres til tiden. Det kan være data som oliepriser, havnekapacitet, helligdage, renseudstyr til lastrum, vejrudsigter, fartøjers gennemsnitsfart, intensitet af anløb på havne, men også om gæld og tilgodehavender.

– Da jeg i sin tid var mægler, var omstændighederne omkring at afslutte en handel ikke i samme grad afhængig af mange forskellige faktorer, som det er tilfældet i dag. Derfor glæder jeg mig over at være med til at udvikle det her selskab og være med til at få markedsført et meget værdifuldt værktøj, som faciliterer bedre og mere nøjagtig analyse og dermed kan hjælpe til at optimere og skabe transparens i værdikæden, iagttager Ole Daus-Petersen, CCO i BlueKey.

Klimakrav udfordrer shippingbranchen

Marginalerne i handel med fragt i shippingbranchen er slankere end tidligere og markedet er med implementering af fragt derivat handel, med tiden blevet mere volatilt. Det har præget kulturen, investeringslysten og omstillingsparatheden:

– ”Hvorfor lave om på noget, der virker?” Den mentalitet møder man stadig meget i shippingbranchen, men samtidig vokser de uofficielle krav til branchen om at følge med i en teknologisk udvikling, som bliver mere og mere nærværende, konstaterer Ole Daus-Petersen.

Hele shippingmarkedet står foran krav om kolossale forandringer i de kommende år; Lovmæssige krav om dekarbonisering er en voksende udfordring, både hvad angår flådernes brændstof og hvad angår den kul, og de olieprodukter de fragter. Samtidig debatterer shippingbranchen i stigende grad digitalisering, f.eks. i en ny rapport fra Danish Ship Finance, som konstaterer, at ”Shippingindustrien nærmer sig et vendepunkt, hvor ”der er en tydelig tendens til øget digital tilpasning. Indtil videre har dette været mest målrettet mod at reducere omkostninger, mens andre industrier har formået at skabe nye digitale forretningsmodeller, der leverer ekstra værdi og åbner muligheder for at hente indtjening ad andre åre end de traditionelle; Her kommer handel og informationsudveksling via digitale platforme især i fokus.

Enhver faggruppe ved, hvor frustrerende it-løsninger kan være, hvis de er udviklet af nogen, der ikke aner noget om branchen og derfor måske snarere modarbejder end understøtter arbejdsgangene. Alt det vil BlueKey og deres kunder undgå. Med et stærkt team af shippingprofiler er organisationen godt gearet til at realisere effektiv digitalisering af en ellers konservativ og relativ manuel branche som shippingbranchen. Som de eneste på markedet for it til shipping er softwarehuset BlueKey også stiftet af en person med dyb brancheindsigt som tidligere broker og chartering manager; Steffen Johnstad-Møller. Herudover tæller investorkreds og bestyrelse også endnu en stærk shippingprofil i form af Jan Klingsholm med en fortid i bl.a. A.P. Møller – Mærsk og Torval Klaveness.

Kommentarer